Reli-ondernemerschap

Gepubliceerd op 17 juni 2017

Het nieuwe concurrentievoordeel: zin

Ondernemende pioniers tonen dat zin voor bedrijven belangrijk wordt. Wordt purpose designer (zinontwerper) straks het nieuwste trendy beroep?

Door: Sim D’Hertefelt

Customer experience was de afgelopen 15 jaar hét concurrentievoordeel waarmee bedrijven elkaar de loef afstaken. Er is tussen bedrijven nog altijd een wedloop gaande om de beste klantervaring aan te bieden: gebruiksvriendelijk, esthetisch, via verschillende kanalen, klantgericht…

Ik was eind jaren ‘90 een van de eerste digitale experience designers in België. Aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en menselijkheid van technologie was toen nog nieuw en onbekend. 20 jaar later is het gemeengoed. Gebruiksvriendelijkheid is nu een commodity. Elk bedrijf doet aan experience design en heeft experience designers in dienst. Omdat iedereen het doet, verliest het zijn onderscheidende waarde.

Twee recente contacten met pionierende ondernemers doen me vermoeden dat er een nieuw domein van concurrentiestrijd op komst is: zin.
Na jarenlang campagnes bedacht te hebben in een reclameagentschap, start Karin De Bruyn haar eigen merkenbureau SPECTRA met als activiteit: zingedreven (‘purpose-led’) marketing om de betekenis van merken te versterken. Wedden dat purpose-led (in het Engels uiteraard) het buzzword van het komende decennium wordt?

Op haar website verduidelijkt Karin: ‘Purpose’ is niet zomaar een woord. Het is de energie waarop een merk overleeft. Wij willen die relevantie en zingeving terug in het merk brengen door de brug te slaan tussen cultuur, communicatie en marketing.

Zin geeft energie. We leven voor betekenis, niet om eindeloos ervaringen na te jagen. En betekenis heeft met cultuur te maken, in de brede zin: kunst, ecologie, wetenschap, psychologie, religie, levensstijl…

Economie kan niet overleven zonder cultuur als voedingsbodem.
Het zijn niet toevallig de zachtmoedige ondernemers die deze maatschappelijke nood als eerste oppikken. Thomas D’hooge belandde als innovatieconsultant in een burn-out. Met zijn nieuwe onderneming The Pop-Up Hotel wil hij mensen met stress, een depressie of burn-out een plek bieden waar ze kunnen onthaasten en weer leren genieten van het leven.

Ondernemers die van zin hun kernactiviteit maken, zijn nu nog pioniers. Het zichtbare topje van de ijsberg. Ze wijzen erop dat de samenleving onder de oppervlakte snakt naar zin.

Het is mijn intuïtie dat de komende 10 à 15 jaar ook mainstream organisaties en ondernemingen op zoek zullen gaan naar hun zin: een gemeenschappelijk elan dat consumenten motiveert om met hen een relatie aan te gaan en dat werknemers motiveert om voor hen het beste van zichzelf te geven.

Wie voelt zich geroepen om de eerste zinontwerper van Nederland of België te worden? Of liever ‘purpose designer’ natuurlijk.

Sim D’Hertefelt is freelance webjournalist. Pro in internet sinds 1996. Hij studeerde sociologie, creatief schrijven en theologische academie. Bovenstaand artikel werd eerder geplaatst op Kerknet.be.

Deel dit bericht: Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Google+Share on TumblrPin on Pinterest

Reacties




Back to Top ↑