“Waarom zouden papieren reli-boeken geen luxeproduct kunnen worden?” – Reliwerk Best NYC Escorts/ Manhattan Escorts girllookup.com Long Island Escorts

Interviews no image

Gepubliceerd op 9 juli 2012

“Waarom zouden papieren reli-boeken geen luxeproduct kunnen worden?”

Hoe groot is de kans dat in 2025 de laatste winkel met religie- en zingevingsgerichte boeken tot museum wordt ingericht? Digitaal lezen wordt gemakkelijker en goedkoper, en steeds minder dominees zijn vaste klant. Toch is Frederik Lobbrecht, eigenaar van boekhandel Kirchner in Amsterdam, voorzichtig optimistisch over de toekomst.

Tekst: Robert Reijns

Welke boeken verkopen steeds minder goed en welke juist beter?
“Bezoekers kopen tegenwoordig meer boeken over geloof dan geloofsboeken. Lezers willen weten hoe geloof en cultuur elkaar beïnvloeden. Denk aan de invloed van de Bijbel op de westerse beschaving. Het publiek voor geloofsboeken, zoals bijbels en korans, wordt steeds kleiner. Soms groeit de interesse door een ingrijpende gebeurtenis, zoals na ‘9-11’. In de Verenigde Staten werd de Bijbel ineens veel populairder, terwijl in Nederland de Koran vaker over de toonbank ging. Als academische boekhandel verkopen we vooral geloofsboeken aan wetenschappers.”

Is uw klantenkring dezelfde gebleven of veranderd?
“Ons kernpubliek was ooit het brede midden van de protestantse kerk: geen orthodoxen of uiterst vrijzinnigen, maar praktiserende gelovigen met een open geest. Dominees, geloofsorganisaties en studenten van de zondagsschool waren vaste klanten die regelmatig bij ons kwamen kopen. Die achterban wordt door de ontkerkelijking steeds kleiner; reden waarom geloofsboeken minder verkopen. Onze uitdaging tegenwoordig is daarom het behouden en uitbreiden van de klantenkring.”

Hoe pakt u dat aan?
“Eerst kwam de klant naar de boekhandel, maar nu moet de boekhandel vaker bij de klant komen. Tegenwoordig kan iemand bijvoorbeeld via onze onlinewinkel een boek bestellen. Adverteren om je naamsbekendheid te vergroten kan ook helpen. Maar het belangrijkste is dat je voor de klant duidelijk herkenbaar blijft. Je moet jezelf kunnen onderscheiden van andere winkels. Wij staan voor academische kwaliteit.”

Ik ken wel meer online-winkels met reli-boeken. Waarom zou ik hiervoor nog naar uw winkel komen?
“De concurrentie met grote online-concerns wordt inderdaad steeds groter. Wij proberen te concurreren door mensen bewust te maken van de nadelen die aan online-kopen kleven. Op het internet kun je boeken niet eindeloos doorbladeren en op geschiktheid met elkaar vergelijken. Maar het is ook veel ongezelliger, vind je niet? Boekhandels bieden van oudsher publieke ruimte voor gedachtewisselingen over boeken en spraakmakende onderwerpen. Zo wordt er in onze eigen ‘intellectuele tempel’ over geloofsthema’s gesproken. Door je alleen achter een computerscherm te verschansen wordt het sociaal isolement niet bepaald kleiner. Tot slot is het kiezen voor een traditionele boekhandel een groene keuze. Men zou eens moeten nagaan hoeveel brandstofgassen er worden uitgestoten met het bezorgen van online-bestellingen.”

Ook e-books worden steeds populairder…
“De ontwikkelingen op e-book gebied gaan nu heel snel. Misschien zullen toekomstige generaties inderdaad opgroeien met e-books. Als academische boekhandel ontkomen wij niet meer aan het verkopen van e-books: universiteitsbibliotheken stellen boeken steeds vaker online beschikbaar, en academici zitten vaak lang achter de computer.    Toch denk ik toch dat boekenwinkels tijdloos zijn. Ze kunnen zelfs chiquer worden dan ooit. Kijk naar de vraag en het prijskaartje van vinylplaten binnen de muziekindustrie. Waarom zouden papieren reli-boeken geen luxeproduct kunnen worden?”

Robert Reijns is cultureel-antropoloog en o.a. werkzaam voor Nieuwwij.nl 

 

 




Back to Top ↑

Frilco Philippines Corporation Hazardous Waste Transport Laguna clickonetic best photobooth photo-coverage laguna Free themes elementor pro web services web development