“Dat verhaal van Jezus is hyperkritisch” – Reliwerk Best NYC Escorts/ Manhattan Escorts girllookup.com Long Island Escorts

Interviews no image

Gepubliceerd op 18 februari 2013

“Dat verhaal van Jezus is hyperkritisch”

OLYMPUS DIGITAL CAMERARegelmatig legt de redactie van Reliwerk enkele vragen voor aan een reliprof. Vandaag wordt geïnterviewd: Rikko Voorberg, een veelzijdig theoloog: hij presenteert, is projectleider bij Stroom West en heeft een eigen theater.

Door: Kimberley van Eijkel 

Waarom heb je ervoor gekozen om theologie te gaan studeren?
“Ik zag dominee zijn wel zitten. Het was een van de weinige banen waar je niet hoefde kiezen. Je was vergadertijger, hopelijk inspirerend spreker, docent voor tieners en twintigers, pastor voor alles en iedereen van geboorte tot sterfbed. Oh, en als visionair mocht je ook nog toekomstplannen maken. Waarom zou ik ergens voor kiezen, hier zat alles bij elkaar en het werk wat je deed had ook nog een soort hemels belang. Tijdens mijn studie verdween alle lust om middenin de kerk te functioneren, maar de liefde voor het vak groeide rap. Ik zou het zo weer doen.”

Je presenteert, bent projectleider bij Stroom West, hebt je eigen theater, en je bent theoloog. Het lijkt haast een allegaartje van projecten. Zijn deze dingen wel goed te combineren en hoe doe je dit dan?
“Maar dat past toch perfect bij elkaar? Een theoloog die nu eens in soundbites, dan in lange redevoeringen op heel verschillende podia hetzelfde verhaal vertelt. Ik heb overigens ook lang gedacht dat ik niet helemaal spoorde hoor, maar sinds kort zie ik deze lijn. Ik denk dat ik in de wieg gelegd ben om het oude verhaal van het christelijk geloof op nieuwe plekken te brengen. En als vorm past me de verhalende woordenstroom voor een soort publiek, eventueel onderbroken door vragen, boe-geroep, applaus, gehuil en gegrinnik. Of je dat nu tussen de bandjes op het Flevo Festival doorpropt, combineert met muziek en theater, of de hoofdact bent in een kerkdienst waar iedereen er eens goed voor gaat zitten met de pepermuntrol in de aanslag – het is ten diepste hetzelfde ding.”

Op je LinkedIn-account geef je aan dat je graag buiten het kerkelijke domein speelt met de grote thema’s van het christelijke geloof en dat je experimenteert met heilige huisjes. Waarom moet het allemaal zo ‘anders’?
“Het is niet zo anders, hoor. Het is wat de kerk en haar grote leider Jezus Christus altijd hebben gedaan. Het verhaal wil altijd weer naar buiten toe, naar anderen. Daar komt het tot leven. Een acteur die een voorstelling elke keer weer alleen opvoert voor een select groepje collega’s en vrienden, wordt strontvervelend. Een kerk die het verhaal alleen vertelt aan kerkmensen, bloedt dood. En dat is zonde, want de kerk heeft een verhaal levend te houden. Ik heb mijn leven lang van christenen gehoord wat er zo mooi is aan het evangelie, maar er komt leven in nu ik niet-christenen hoor over dit verhaal. Kortom, het moet dus ‘anders’ omdat dat de ‘normale’ weg van het evangelie is. Het waren de ‘anderen’ in Jezus’ dagen die het verhaal droegen; de tollenaars, vissers, hoeren, stiekem langskomende kerkleiders en Samaritanen van Jezus’ tijd waren de centrale dragers van de godsdienst.” 

Je zou jou kunnen omschrijven als een creatief persoon. Botsen jouw creatieve ideeën wel eens met kerkelijke opdrachtgevers?
“Nee, niet met de opdrachtgevers. Natuurlijk vliegen de wenkbrauwen weleens omhoog als ik beschrijf wat er gedaan of bedacht is. Er zijn wel eens aanvaringen met belangstellenden uit het land. Zo schreef iemand dat de teksten op de website godslasterlijk waren en verwijderd moesten worden. Een kunstenaar vindt van zijn kant misschien weer dat wij de kunst geen recht doen. En ik leer daarvan, of leg het naast me neer. Mijn werk is maar een klein hoekje van de hele grote kerk: een soort halletje waar mensen in en uitlopen. Daar past lang niet iedereen, de meeste mensen kunnen gewoon doorlopen. Van mijn opdrachtgevers krijg ik het vertrouwen eens een nieuwe route te proberen en daar ben ik onwijs gelukkig mee en dankbaar voor. Geen grote botsingen vooralsnog, maar wat niet is kan nog komen hoor.”

In je theatervoorstellingen en tv-opnames beeld je wel eens Bijbelverhalen uit en interpreteer je ze op een hedendaagse manier. Ben je niet bang dat mensen dit respectloos vinden, of zich hierdoor aangevallen voelen?
“Er zijn zeker mensen die het respectloos vinden of een aanval voelen op hun zekerheid. Maar wat wil je, dat verhaal van Jezus is hyperkritisch. Ik weiger om Jezus en zijn verhalen veilig in het museum te stallen zodat mensen er bewonderend omheen kunnen lopen en ‘oh’ en ‘ah’ roepen. Zo schokkend en tegendraads als het verhaal toen was, moet het nog steeds zijn. Dat is respect. Jezus en zijn verhalen in een gouden lijstje hangen en overgaan tot de orde van de dag – dat is respectloos.
Ik heb ergens in mijn spirituele ontwikkeling een aantal wijze mensen gehad, die me het vertrouwen leerden in God. Mensen die me overtuigden dat God tegen een stootje kan. Of beter gezegd: dat hij duizendmaal liever een douw krijgt dan afstandelijk geheiligd te worden door mensen die te bang zijn om in de buurt te komen. Het idee is dat hij een vader is. En dan een die minder snel op zijn tenen getrapt is dan de aardse variant en minder zijn gezag hoeft te laten gelden om zichzelf in de ogen te kunnen blijven kijken. Ontdekken, uit elkaar halen, verkennen, ervaren: dat is mijn leerstijl en met mij een hele hoop mensen – zeker de mensen uit de creatieve sector. Met een aantal van hen ga ik een stukje op weg.”

Kimberley van Eijkel is eindredacteur van Reliwerk.nl




Back to Top ↑

Frilco Philippines Corporation Hazardous Waste Transport Laguna clickonetic best photobooth photo-coverage laguna Free themes elementor pro web services web development