Actueel

Gepubliceerd op 11 juni 2018

21 juni: 2e editie van ‘De Staat van God’ over ‘religie en de stad’

Nieuwe moskeeën in Amsterdam mogen geen gebedsoproep doen. Eric van der Burg, verantwoordelijke wethouder: ‘Als cultureel fenomeen vind ik het hier niet passen, voor klokgelui geldt dat juist wel.’ Een opvallend argument, dat de vraag oproept: welke plek mag religie wel innemen in de stad van de toekomst?

Op donderdag 21 juni vindt de tweede editie plaats van De Staat Van God: een avondvullend programma met topwetenschappers en praktijkvoorbeelden over religie. Dit keer helemaal gericht op Urban Religion: religie en de stad. Wat is de religieuze geschiedenis van Amsterdam? Hoe vindt een Ghanese kerk zijn plek in de stad? Welke plaatsen zijn van belang voor de religieuze identiteit van islamitische jongeren? Wat doet de stadse samenleving met de zingeving van stedelingen? Is god te vinden in het museum of het stadspark?

Deze avond over ‘Urban Religion’ is onderdeel van WeMakeThe.City, een stadsbreed vijfdaags festival over de de stad. In wat voor een stad willen wij leven, als het gaat om klimaat, veiligheid, wonen, gezondheid? Suzan Doodeman, organisator De Staat Van God: “We wilden heel graag ook religie als stedelijk vraagstuk aanpakken binnen het festival. En dat is gelukt.”

Religie blijft
In de Middeleeuwen bestond Amsterdam voor bijna eenderde uit kloosters en andere kerkelijke bebouwing. Religieuze bewegingen zijn altijd belangrijk geweest in de vorming van Amsterdam, en dat geldt voor veel grote steden. Een tijdlang dachten stadsmakers dat religie zou verdwijnen, wat goed te zien is in het oorspronkelijke ontwerp van de Bijlmermeer. Voor religieuze samenkomsten was geen plek ingericht. Nu kent datzelfde stadsdeel met 150 kerken, van oude garage tot schoolgebouwen, het hoogste aantal geloofsgemeenschappen per vierkante kilometer van Nederland.

Steden veranderen
Een stad trekt steeds nieuwe mensen, en ook nu neemt diversiteit in steden toe. Dat geldt ook voor religieuze diversiteit. Amsterdam is een superdiverse stad, wat betekent dat het merendeel van de bewoners bestaat uit minderheden. Die superdiversiteit wordt meer en meer de nieuwe identiteit van grote steden in de hele wereld. Nieuwe gemeenschappen voegen zich naar de bestaande mogelijkheden, en dat kan onverwachte vormen aannemen.

Kim Knibbe, universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen en spreker vertelt: In Engeland is de Nigeriaanse christelijke kerk inmiddels zo groot dat zij een afspraak heeft met de krimpende Anglicaanse kerk: bij verkoop van kerkgebouwen heeft de Nigeriaanse kerk eerste recht van koop.’” Dat laat duidelijk zien dat het religieus speelveld verandert en tegelijk niet afneemt. Als je alleen plek wilt geven aan religies op basis van historie, dan misken je wat er leeft onder mensen in de stad.

Intussen maakt de stad ook religie. Tim Vreugdenhil (CityKerk) probeert met stand-up-theology een vernieuwende vorm te vinden die aansluit bij de stadsmens. “Als ik hier alleen maar klassieke dingen zou doen, komt er geen hond. Als het goed gaat doe ik iets met hun ziel.”

De Staat van God
Het avondvullende programma vindt plaats in Pakhuis de Zwijger. Daarnaast zijn in het weekend verschillende religieuze tours, in samenwerking met de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam.

De Staat Van God werkt dit jaar met meerdere partners samen, waarbij de Rijksuniversiteit Groningen (faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap) en de Protestantse Kerk Amsterdam de belangrijkste zijn.

Donderdag 21 juni, 19.30 uur
Pakhuis de Zwijger
Voertaal: Engels
Tickets: 27,50
www.urbanreligion.nl
@destaatvangod
facebook.com/destaatvangod/

Reacties




Back to Top ↑