Actueel

Gepubliceerd op 25 september 2018

Kerkblad populairder dan ooit

“Met een kerkblad bereik je meer mensen dan er in de kerk komen.” Dat zegt bisschop De Korte in TIEN, het jubileummagazine van De Zalige Zalm, bureau voor geloofscommunicatie. Het bureau, dat dit jaar zijn tienjarig bestaan viert, is gespecialiseerd in kerkbladen. Het kerkbezoek loopt terug, maar via de kerkbladen is een bredere kring mensen nog altijd verbonden met de lokale kerk.

Dat daar veel behoefte aan is, blijkt uit de forse groei van het bureau. Ruim 500.000 mensen lezen regelmatig een kerkblad dat wordt gemaakt met hulp van De Zalige Zalm. In tien jaar tijd groeide het klantenbestand van 2 naar 130 kerken, zowel op het rooms-katholieke als op het protestantse erf. En nog iedere maand sluiten zich hierbij nieuwe kerken aan. Een opvallende ontwikkeling in het licht van de actuele sombere kerkcijfers.

Met veel enthousiasme maken inmiddels meer dan 1300 vrijwillige kerkbladredacteuren hun kerkblad bij De Zalige Zalm. Ze leren hoe ze van hun kerkblad een magazine kunnen maken dat niet alleen aantrekkelijk is voor de trouwe kerkbezoeker en actieve vrijwilliger, maar ook voor diegene die op zondag de weg naar de kerk niet vaak meer weet te vinden.

Metamorfose
De redacties doen dat door bijvoorbeeld interviews, nieuwe rubrieken en persoonlijke verhalen te publiceren. Ze leren van De Zalige Zalm hoe ze zelf hun blad kunnen opmaken via een online opmaakprogramma, en hoe ze gebruik kunnen maken van kant-en-klaar inhoudelijk redactiemateriaal. De bladen worden vervolgens tegen een voordelig tarief als een full colour magazine gedrukt. Op die manier hebben veel kerkbladen in de afgelopen jaren een metamorfose ondergaan.

Tien jaar tegen de stroom in
“Het raakt me iedere keer weer als de nieuwe bladen verschijnen. Al die vrijwillige redacties zorgen met hun frisse kerkbladen voor verbinding en samenhang in de plaatselijke gemeenschappen. Mensen komen minder vaak in de kerk, maar beoordelen het vernieuwde kerkblad gemiddeld met een rapportcijfer 8. Door de persoonlijke verhalen voelen mensen zich gekend en worden ze geïnspireerd”, aldus Laetitia van der Lans. Tien jaar geleden begon zij met haar man Marcel Holl met De Zalige Zalm. Inmiddels bestaat hun team uit zeven medewerkers. “Wij zien veel meer geloof en leven in de plaatselijke kerken dan je in de kranten leest. Wij blazen die vuurtjes aan. Zo zwemmen we al 10 jaar zalig tegen de stroom in.”

“Doe de deuren van de kerk open”
Om het tienjarig bestaan te vieren geeft De Zalige Zalm een feestelijk jubileummagazine uit, TIEN. De Zalige Zalm deelt met TIEN de kennis en ervaring van de afgelopen tien jaar met alle PKN-kerken en rooms-katholieke parochies. Het staat boordevol tips en praktijkverhalen uit het hele land over kerk en communicatie.

Naast bisschop De Korte geeft ook Leo Fijen (KRO-NCRV) tips in TIEN. Fijen: “Doe de deuren van de kerk open en wees als kerk aanwezig in de lokale samenleving”. En dominee Irma Pijpers uit Zutphen schrijft in TIEN hoe ze door niet-kerkelijken wordt aangesproken over het vernieuwde kerkblad: “Omdat het blad er mooi uitziet, kunnen we het vol trots in de plaatselijke bibliotheken leggen. En dat valt op!”

Eind september valt het jubileummagazine TIEN bij meer dan 6000 adressen gratis op de mat. Een cadeautje van De Zalige Zalm voor alle kerkbladredacties, kerkbesturen, pastores en predikanten.

Bron/foto: De Zalige Zalm

Reacties




Back to Top ↑